تبلیغات
EMBA - شیوه نگارش مقاله‌

EMBA
 
Executive Master of Business Administration

 شیوه نگارش مقاله‌ 

: چکیده

مقاله‌ حاضر با هدف‌ آشنا نمودن‌ كتابداران‌ و علاقه‌مندان‌ با شیوه‌ نگارش‌ مقاله‌ تهیه‌ شده‌ است‌. با توجه‌ به‌ این‌ نكته‌ كه‌ نوشتن‌ مقاله‌ و كلاً خلق‌ یك‌ اثر علمی‌ در تجربه‌های‌ نخست‌ كمی‌ دشوار به‌نظر میرسد، در این‌ مقاله‌ سعی‌ شده‌ است‌ مراحل‌ نوشتن‌ یك‌ مقاله‌ از آغاز تا مرحله‌ تهیه‌ نسخه‌ نهایی‌ مقاله‌، به‌ روشی‌ ساده‌ و عملی‌ بیان‌ شود. چگونگی‌ نوشتن‌ یك‌ مقاله‌ پژوهشی‌ و یا استخراج‌ مقاله‌ از طرح‌ تحقیقاتی‌، انواع‌ مقالات‌، معیارهای‌ ارزیابی‌ مقاله‌ علمی‌ با رعایت‌ اصول‌ نگارش‌ و ارسال‌ آن‌ برای‌ مجله‌ به‌منظور چاپ‌ و انتشار، از مواردی‌ است‌ كه‌ در این‌ مقاله‌ مورد بحث‌ قرار گرفته‌ است‌.

چکیده به انگلیسی؛ Abstract
The present paper aims to introduce librarians and interested people to prepare and write a scientific paper. Regarding to this point that authoring a paper or any other scientific work in general, seems difficult in first glance, the present paper attempts to describe those steps of generating a scientific paper from the beginning phase to its final version, in a practical and simple manner. this paper included some topics like how to write a research paper, or eliciting one from a research project, types of papers, criteria for evaluation of scientific paper, and submitting them to journals in order to publish, etc.

کلید واژه ها :مقاله؛ انواع‌ مقاله؛ اجزاء مقاله‌؛ مقاله‌نویسی؛ ارزیابی‌ مقاله‌

متن مقاله :

مقدمه‌
ساختار اصلی‌ این‌ مقاله‌ برگرفته‌ از مباحث‌ مطرح‌ شده‌ در "كارگاه‌ آموزشی‌ شیوه‌ نگارش‌ مقاله‌ تحقیقی‌" است‌ كه‌ به‌ همت‌ "انجمن‌ كتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌ ایران‌ (اكتا)" در روز بیست‌ و نهم‌ اردیبهشت‌ 1384 در كتابخانه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برگزار شد. این‌ كارگاه‌ یك‌ روزه‌ كه‌ توسط‌ استاد ارجمند جناب‌ آقای‌ دكتر رحمت‌الله‌ فتاحی‌ تدریس‌ شد، بسیار جالب‌ و كاربردی‌ بود. یكی‌ از تكالیف‌ عملی‌ كلاس‌ این‌ بود كه‌ چگونه‌ می‌توان‌ در رابطه‌ با موضوعاتی‌ كه‌ با آن‌ سر و كار داریم‌، نظیر مسائل‌ طرح‌ شده‌ در این‌ كارگاه‌ آموزشی‌، مجموعه‌ای‌ مدون‌ به‌عنوان‌ مقاله‌ تهیه‌ كرد به‌ نحوی‌ كه‌ برای‌ دیگران‌ نیز قابل‌ استفاده‌ باشد. به‌ همین‌ دلیل‌ نگارنده‌ تصمیم‌ گرفت‌ تا به‌عنوان‌ تمرین‌ و یك‌ تكلیف‌ كلاسی‌ این‌ وظیفه‌ را بر عهده‌ گرفته‌ و آن‌ را در قالب‌ مقاله‌ در اختیار علاقه‌مندان‌ قرار دهد؛ تا چه‌ قبول‌ افتد و چه‌ در نظر آید. البته‌ بر خود لازم‌ می‌دانم‌ تا ضمن‌ قدردانی‌ از آقای‌ دكتر فتاحی‌، اشاره‌ كنم‌ كه‌ درونمایه‌ و ساختار كلی‌ این‌ مقاله‌ متأثر از مطالب‌ مطرح‌ شده‌ در كارگاه‌ آموزشی‌ مذكور می‌باشد.
بدون‌ شك‌ یكی‌ از مشكلات‌ اساسی‌ كسانی‌ كه‌ در آغاز راه‌ نوشتن‌ و خلق‌ یك‌ اثر علمی‌ هستند، همانا مسئله‌ چگونه‌ نوشتن‌ است‌. این‌ مشكل‌ در واقع‌ دغدغه‌ همه‌ كسانی‌ است‌ كه‌ می‌خواهند دست‌ به‌ قلم‌ برده‌ و مطالبی‌ در قالب‌ گزارش‌، مقاله‌، كتاب‌ و... بنویسند، و به‌ علل‌ و عوامل‌ زیادی‌ از جمله‌ شیوه‌های‌ آموزش‌ در نظام‌ آموزش‌ و پرورش‌ و خانواده‌ و اجتماع‌ بر می‌گردد كه‌ نیازمند بحث‌ و بررسی‌ دقیق‌ از سوی‌ متخصصان‌ مربوطه‌ است‌ و كالبد شكافی‌ عمیق‌ این‌ مسائل‌ در این‌ مختصر نمی‌گنجد. البته‌ تاكنون‌ مطالب‌ نسبتاً زیادی‌ در رابطه‌ با شیوه‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ رشته‌ تحریر درآمده‌ است‌ و هر كدام‌ با رویكرد و دیدگاه‌ خاصی‌ این‌ مسئله‌ را مورد بررسی‌ قرار داده‌اند. اما از آنجا كه‌ هر پدیده‌ای‌ را می‌توان‌ از منظر و دیدگاه‌های‌ مختلف‌ نگریست‌، نگارنده‌ قصد دارد تا شیوه‌ نوشتن‌ را برای‌ علاقه‌مندان‌ به‌ شكلی‌ ساده‌ و روان‌ بیان‌ كند تا خواننده‌ بتواند مسائلی‌ را كه‌ به‌ ذهنش‌ خطور می‌كند بدون‌ هیچ‌گونه‌ دلهره‌ و نگرانی‌ بر روی‌ كاغذ بیاورد.
بدیهی‌ است‌ كه‌ نوشتن‌ امری‌ اكتسابی‌ است‌ و از طریق‌ فراگیری‌ برخی‌ فنون‌ اولیه‌ و ممارست‌ و تمرین‌ كافی‌ حاصل‌ می‌گردد. بنابراین‌، ورزیدگی‌ در نوشتن‌ مستلزم‌ داشتن‌ پشتكار و تمرین‌ زیاد است‌. گاهی‌ اوقات‌ پیش‌ می‌آید كه‌ یك‌ اندیشه‌ خوب‌ و بدیع‌ به‌ ذهن‌ خطور می‌كند اما نمی‌توان‌ آن‌ افكار را در قالب‌ كلمات‌ بر روی‌ كاغذ آورد. این‌ مسئله‌ برای‌ همه‌ ما كمابیش‌ اتفاق‌ افتاده‌ و مختص‌ گروه‌ یا قشری‌ خاص‌ نمی‌باشد و متأسفانه‌ اغلب‌ باعث‌ دلسردی‌ و گاهی‌ منجر به‌ دست‌ كشیدن‌ از نوشتن‌ برای‌ همیشه‌ یا مدتی‌ طولانی‌ می‌گردد. راه‌حل‌ چنین‌ مشكلی‌ كنار گذاشتن‌ ترس‌ از نوشتن‌ است‌. به‌منظور وارد شدن‌ به‌ بحث‌ اصلی‌ شاید بد نباشد تا در اینجا این‌ سؤال‌ اساسی‌ را مطرح‌ كنیم‌ كه‌ چرا باید بنویسیم‌ و نوشتن‌ چه‌ ارزشی‌ دارد؟
مسلماً هر كس‌ برای‌ پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌، دلایلی‌ را ذكر خواهد كرد كه‌ در مجموع‌ مهمترین‌ آنها را می‌توان‌ اینگونه‌ برشمرد:
1. بیان‌ مسائل‌ و مشكلات‌ موجود
2. انتقال‌ مهارت‌ و دانش‌ خود به‌ دیگران‌
3. به‌ جا ماندن‌ اثر و اندیشه‌
4. نزدیك‌ شدن‌ اندیشه‌ و عمل‌
5. ورزیدگی‌ در نگارش‌
6. مطرح‌ كردن‌ و شناساندن‌ توانایی‌های‌ خود به‌ دیگران‌ در محیط‌ كار و جامعه‌
7. صیقل‌ خوردن‌ دانسته‌های‌ ذهنی‌ و رفع‌ نواقص‌ آن‌
8. رشد ایده‌های‌ نو و ایجاد انگیزه‌ پژوهش‌ بیشتر در آن‌ زمینه‌
9. رشد و گسترش‌ آگاهی‌های‌ انسان‌ (فتاحی‌، 1384)

پیشنیاز نوشتن‌
نوشتن‌ نیز مانند هر كاری‌ نیاز به‌ فراهم‌ كردن‌ یك‌سری‌ مقدمات‌ دارد، و مستلزم‌ رعایت‌ برخی‌ نكات‌ و پیشنیازها است‌. اصولاً خلق‌ یك‌ اثر خوب‌ به‌خصوص‌ اگر قرار باشد در قالب‌ مقاله‌، كتاب‌، پایان‌نامه‌ و... باشد نیاز به‌ سرمایه‌گذاری‌ اولیه‌ و برنامه‌ریزی‌ دقیق‌ دارد تا محصولی‌ ارزشمند و قابل‌ رقابت‌ تولید شود. مهمترین‌ سرمایه‌ برای‌ نوشتن‌، داشتن‌ مطالعه‌ كافی‌ و برخورداری‌ از دانش‌ لازم‌ در حوزه‌ موضوعی‌ مورد علاقه‌ است‌. برای‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ دو صورت‌ می‌توان‌ عمل‌ كرد. یك‌ روش‌ این‌ است‌ كه‌ بخواهیم‌ ابتدا در یك‌ حوزه‌ موضوعی‌ تحقیق‌ كنیم‌ و بر اساس‌ نتایج‌ و یافته‌های‌ تحقیق‌ مقاله‌ بنویسیم‌. و دیگر این‌ كه‌ مستقیماً موضوع‌ یا مقوله‌ای‌ را به‌ قصد تهیه‌ مقاله‌ انتخاب‌ كنیم‌ و در آن‌ زمینه‌ شروع‌ به‌ نوشتن‌ كنیم‌. برای‌ نوشتن‌ مقاله‌ به‌ این‌ روش‌ می‌توان‌ با مطالعه‌ منابع‌ دایره‌المعارفی‌ شروع‌ كرد. سپس‌ با جستجو در بانك‌های‌ اطلاعاتی‌، اینترنت‌ و استفاده‌ از كتابشناسی‌ها، می‌توان‌ كتاب‌های‌ تخصصی‌ و منابع‌ اطلاعاتی‌ دیگر از قبیل‌ مقاله‌، پایان‌نامه‌ و... را شناسایی‌ و گردآوری‌ كرد. پس‌ از گردآوری‌ منابع‌ اطلاعاتی‌، ابتدا سرفصل‌ها و مندرجات‌ آنها مرور شود. پس‌ از آن‌ بخش‌های‌ مهم‌ و مرتبط‌ به‌دقت‌ مورد مطالعه‌ قرار گرفته‌ و از نكات‌ مهم‌ یادداشت‌برداری‌ شود (فتاحی‌، 1384).

انواع‌ مقاله‌
مقالات‌ را از چند دیدگاه‌ می‌توان‌ دسته‌بندی‌ كرد. یكی‌ از این‌ دسته‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس‌ محتوای‌ اطلاعات‌ مقاله‌ باشد كه‌ از این‌ منظر مقالات‌ به‌ چهار نوع‌ تحقیقی‌، تحلیلی‌، مروری‌ و گردآوری‌ تقسیم‌ می‌شوند:
1. مقالة‌ تحقیقی‌ (پژوهشی‌): برگرفته‌ از تحقیقی‌ است‌ كه‌ به‌تازگی‌ پایان‌ یافته‌ است‌ و چون‌ متكی‌ بر یافته‌های‌ تحقیقاتی‌ است‌، گزارش‌ تحقیق‌ نیز به‌ آن‌ گفته‌ می‌شود.
2. مقالة‌ تحلیلی‌: این‌ نوع‌ مقاله‌ كه‌ به‌ نام‌ مقاله‌ نظری‌ نیز شناخته‌ می‌شود، مقاله‌ای‌ است‌ كه‌ مؤلف‌ با استفاده‌ از منابع‌ پژوهشی‌ پیشین‌، نظریة‌ خاصی‌ را در حوزة‌ كار خود مطرح‌ می‌نماید. در این‌ نوع‌ مقاله‌ نویسنده‌ ممكن‌ است‌ نظریه‌های‌ قبلی‌ را گسترش‌ دهد، آنها را با استفاده‌ از شواهد استحكام‌ بخشد، آنها را به‌شكل‌ دیگری‌ بیان‌ كند یا آنها را مورد تأمل‌ و تردید قرار دهد.
3. مقالة‌ مروری‌: این‌ مقاله‌ به‌ تحلیل‌ كلان‌ و ارزیابی‌ انتقادی‌ نوشته‌هایی‌ می‌پردازد كه‌ قبلاً منتشر شده‌ است‌. مؤلف‌ مقاله‌ مروری‌ از طریق‌ مقوله‌بندی‌، یكپارچه‌سازی‌، و ارزشیابی‌ متون‌ منتشر شدة‌ پیشین‌، سیر پیشرفت‌ پژوهش‌های‌ جاری‌ را در جهت‌ روشن‌ ساختن‌ مسئله‌ای‌ مشخص‌ دنبال‌ می‌كند.
4. مقاله‌ گردآوری‌: این‌ نوع‌ مقاله‌ صرفاً به‌ گردآوری‌ و انعكاس‌ نقطه‌نظرهای‌ مختلف‌ مندرج‌ در نوشته‌های‌ مرتبط‌ با موضوعی‌ خاص‌ می‌پردازد و در واقع‌ كار تازه‌ای‌ را عرضه‌ نمی‌كند. تفاوت‌ آن‌ با مقاله‌ تحلیلی‌ این‌ است‌ كه‌ به‌ ارائه‌ نظریه‌ جدیدی‌ منتهی‌ نمی‌شود و نیز با مقاله‌ مروری‌ این‌ تفاوت‌ را دارد كه‌ الزاماً به‌ سنجش‌ و ارزیابی‌ كلیه‌ آثار قبلی‌ نمی‌پردازد.
البته‌ علاوه‌ بر 4 مورد ذكر شده‌، گونه‌های‌ دیگری‌ از نوشته‌های‌ مجلات‌ وجود دارند كه‌ از فراوانی‌ كمتری‌ برخوردارند؛ نظیر یاداشت‌های‌ انتقادی‌، نقد و بررسی‌، گزارش‌ كوتاه‌ و... كه‌ برای‌ پرهیز از اطاله‌ كلام‌ از توضیح‌ آنها خودداری‌ می‌شود (حری‌، 1380).
با توجه‌ به‌ اینكه‌ نوشته‌ حاضر بیشتر بر مقاله‌ تحقیقی‌ تأكید دارد، لازم‌ است‌ ابتدا اجزاء مقاله‌ تحقیقی‌ و در ادامه‌ شیوه‌ نوشتن‌ این‌گونه‌ مقاله‌ها مورد بحث‌ و بررسی‌ واقع‌ شود.

اجزاء مقاله‌
عنوان‌
عنوان‌ هر اثر جلوه‌ای‌ از هویت‌ آن‌ اثر است‌؛ خواه‌ اثر هنری‌ باشد یا علمی‌. عنوان‌ فشرده‌ای‌ منظبط‌ از مطالب‌ متن‌ است‌ (حری‌، 1380). عنوان‌ باید مختصر، گویا و جذاب‌ باشد تا بتواند علاوه‌ بر ایجاد انگیزه‌ مطالعه‌ در خواننده‌، او را در انتخاب‌ مقاله‌ مورد نیازش‌ راهنمایی‌ كند.
چكیده
چكیده‌ خلاصه‌ كوتاهی‌ از مقاله‌ همراه‌ با نكات‌ اصلی‌ متن‌ مقاله‌ است‌ و به‌گونه‌ای‌ تنظیم‌ می‌شود كه‌ خواننده‌ را در تصمیم‌گیری‌ برای‌ مراجعه‌ یا عدم‌ مراجعه‌ به‌ اصل‌ مقاله‌ قادر می‌سازد. محتوای‌ چكیده‌ حاوی‌ مطالبی‌ است‌ كه‌ نویسنده‌ مقاله‌ بر آنها تأكید ورزیده‌ است‌. طول‌ چكیده‌ معمولاً تابع‌ نوع‌ مقاله‌ در دست‌ چكیده‌نویسی‌ است‌ (نشاط‌، ج‌ 1).
مقدمه‌
مقدمه‌ سرآغاز هر مطلب‌ یا مبحث‌ است‌ و با اشاره‌ به‌ مسائل‌ و مشكلات‌ موجود در آن‌ زمینه‌، یافته‌های‌ قبلی‌ در باره‌ موضوع‌ مورد بحث‌ را به‌ اختصار شرح‌ می‌دهد و در پایان‌ به‌ ارائه‌ راه‌حل‌ می‌پردازد. درواقع‌ پیوند میان‌ نویسنده‌ و خواننده‌ از طریق‌ مقدمه‌ صورت‌ می‌گیرد و ضروری‌ است‌ كه‌ روان‌ و جذاب‌ باشد (ابوالحسنی‌، 1381).
متن‌ اصلی‌
متن‌ یا بدنه‌ اصلی‌ مقاله‌ شامل‌ اهداف‌، روش‌ كار، پیشینه‌ پژوهش‌، محدودیت‌ها و نارسایی‌ها، یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌ است‌. بنابر این‌ باید پیام‌ اصلی‌ نویسنده‌ را به‌طور مفصل‌ بیان‌ كند به‌ نحوی‌ كه‌ خواننده‌ با مطالعه‌ آن‌ بتواند نتیجه‌ مورد انتظار را دریافت‌ نماید. معمولاً پس‌ از بدنه‌ اصلی‌ مقاله‌، یعنی‌ در پایان‌ مقاله‌ یا تحقیق‌ از كسانی‌ كه‌ در تهیه‌ نوشته‌ یا تحقیق‌ به‌ او كمك‌ كرده‌اند تشكر و قدردانی‌ می‌كند. آخرین‌ بخش‌ مقاله‌ فهرست‌ مآخذ می‌باشد.

شیوه‌ نوشتن‌ مقاله‌
برای‌ نوشتن‌ مقاله‌، باید مراحل‌ و اقداماتی‌ به‌صورت‌ گام‌ به‌ گام‌ طی‌ كنیم‌ كه‌ در اینجا به‌ بررسی‌ آنها می‌پردازیم‌:
1. مشخص‌ كردن‌ موضوع‌ كلی‌ .
داشتن‌ انگیزه‌ لازم‌ برای‌ یافتن‌ موضوع‌ مناسب‌ و توجه‌ به‌ نیازهای‌ جامعه‌ از مسائل‌ مهم‌ در این‌ مرحله‌ است‌.
2. بررسی‌ و تحلیل‌ موضوع‌ به‌لحاظ‌ ارزشمندی‌ و امكان‌پذیری‌.
برای‌ ارزشیابی‌ و امكان‌پذیر بودن‌ نگارش‌ مقاله‌ می‌توان‌ چند سؤال‌ طرح‌ كرد:
موضوع‌ مقاله‌ تا چه‌ اندازه‌ ارزشمند و بدیع‌ است‌؟ از چه‌ جنبه‌ای‌ و برای‌ چه‌ كسانی‌ مفید خواهد بود؟ آیا تهیه‌ چنین‌ مقاله‌ای‌ امكان‌پذیر است‌ و موانع‌ ومشكلات‌ احتمالی‌ انجام‌ كار كدام‌ است‌؟ در صورتی‌ كه‌ بتوانیم‌ برای‌ این‌ پرسش‌ها پاسخی‌ مناسب‌ بیابیم‌، طبیعتاً مراحل‌ نوشتن‌ آسانتر خواهد بود.
3. طرح‌ریزی‌ مقدماتی‌ و تدوین‌ ساختار كلی‌
تهیه‌ فهرست‌ مقدماتی‌ مطالب‌، تهیه‌ عنوان‌ بخش‌های‌ اصلی‌ و فرعی‌، توجه‌ به‌ هدف‌ و طیف‌ مخاطبین‌، هماهنگی‌ بین‌ ساختار و نوع‌ مقاله‌ و مشورت‌ با افراد صاحب‌نظر از مواردی‌ است‌ كه‌ در این‌ مرحله‌ باید در نظر گرفته‌ شود.
4. تعیین‌ برنامه‌ زمانی‌ برای‌ انجام‌ كار (مدیریت‌ زمان‌)
زمانبندی‌ مناسب‌ و انجام‌ مرحله‌ به‌ مرحله‌ كارها از مسائلی‌ است‌ كه‌ تهیه‌ و تدوین‌ مقاله‌ را در مدت‌ زمان‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌ امكان‌پذیر می‌سازد.
5. جستجو برای‌ یافتن‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ پایه‌
منابع‌ اطلاعاتی‌ پایه‌ شامل‌ دایره‌المعارف‌های‌ موضوعی‌، خلاصه‌ مقالات‌ و... است‌.
6. جستجو برای‌ یافتن‌ اطلاعات‌ مرتبط‌ (تهیه‌ كتابشناسی‌ مقدماتی‌)
پس‌ از مطالعه‌ و بررسی‌ منابع‌ پایه‌، با استفاده‌ از برگه‌دان‌ كتابخانه‌ و یا از طریق‌ جستجو در شبكه‌های‌ اطلاعاتی‌ (اینترنت‌) می‌توان‌ كتابشناسی‌ اولیه‌ را تهیه‌ و منابع‌ اطلاعاتی‌ تخصصی‌ را شناسایی‌ و گردآوری‌ كرد.
7. مطالعه‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ مهم‌ و مرتبط‌ برای‌ محدود و مشخص‌ كردن‌ موضوع‌ و رویكرد مقاله‌.
با مطالعه‌ منابع‌ اطلاعاتی‌ اصلی‌ و كلیدی‌ می‌توان‌ دامنه‌ موضوعی‌ را مشخص‌ كرد. علاوه‌ بر این‌ اعتبار و غنای‌ مقاله‌ بستگی‌ به‌ منابعی‌ دارد كه‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد.
8. مطالعه‌ عمیق‌ منابع‌ گردآوری‌ شده‌ و یادداشت‌برداری‌ هدفمند
9. مرتب‌ كردن‌ یادداشت‌ها بر اساس‌ فهرست‌ مطالب‌ و بازنگری‌ و پالایش‌ آنها
10. نوشتن‌ متن‌ مقاله‌ (نسخه‌ اولیه‌)
بهتر است‌ نوشتن‌ مقاله‌ با مطالب‌ ساده‌تر شروع‌ و از پرنویسی‌ و اطاله‌ كلام‌ خودداری‌ شود. توجه‌ به‌ هدف‌، ساختار و مخاطب‌ و رعایت‌ انسجام‌ و پیوند منطقی‌ میان‌ بخش‌ها و پاراگراف‌ها و رعایت‌ آیین‌ نگارش‌ صحیح‌ از نكات‌ مهمی‌ است‌ كه‌ نویسنده‌ مقاله‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ كند.
11. مرور متن‌ اولیه‌ و اصلاح‌ آن‌ (تهیه‌ نسخه‌ دوم‌)
بسیاری‌ از صاحب‌نظران‌ پیشنهاد می‌كنند كه‌ پس‌ از آماده‌ شدن‌ نسخه‌ اولیه‌، یك‌ یا چند روز مقاله‌ را كنار بگذاریم‌ و پس‌ از آن‌ به‌ بررسی‌ و مرور مقاله‌ بپردازیم‌. هنگام‌ بررسی‌ مقاله‌ باید جملات‌ و پارگراف‌های‌ غیر ضروری‌ حذف‌ شوند و نكات‌ مهم‌ مقاله‌ در مقایسه‌ با مقالات‌ دیگر برجسته‌ شود. توالی‌ و ترتیب‌ مطالب‌ به‌ درستی‌ كنترل‌ شود.
12. مشورت‌ با افراد متخصص‌ و صاحب‌نظر و اصلاح‌ نهایی‌ مقاله‌
13. تهیه‌ و تدوین‌ چكیده‌، كلیدواژه‌، مقدمه‌ و فهرست‌ مآخذ و در پایان‌ تهیه‌ نسخه‌ نهایی‌ مقاله‌
نكته‌ قابل‌ تأمل‌ در این‌ مورد این‌ است‌ كه‌ تمام‌ موارد ذكر شده‌ در این‌ بند باید پس‌ از اتمام‌ نوشتن‌ متن‌ اصلی‌ صورت‌ گیرد، و در واقع‌ چكیده‌ برگرفته‌ از كل‌ متن‌ است‌، و مقدمه‌ بر اساس‌ متن‌ نوشته‌ شده‌ تهیه‌ می‌گردد، در حالی‌كه‌ گاهی‌ اوقات‌ برخی‌ افراد در پاسخ‌ به‌ فراخوان‌ مقالات‌ سمینارها و كنفرانس‌ها ابتدا چكیده‌ یا خلاصه‌ مقاله‌ خود را تهیه‌ و ارسال‌ می‌كنند و اگر چكیده‌ مقاله‌ مورد قبول‌ برگزار كنندگان‌ واقع‌ شد اقدام‌ به‌ تهیه‌ متن‌ كامل‌ مقاله‌ می‌كنند كه‌ این‌ كار مسلماً ساختار و محتوای‌ مقاله‌ لطمه‌ خواهد زد. همچنین‌ در خصوص‌ فهرست‌ مآخذ باید توجه‌ داشت‌ كه‌ یكی‌ از اصول‌ اخلاقی‌ و مهم‌ در نگارش‌، استناد به‌ منابع‌ و مآخذی‌ است‌ كه‌ در حین‌ كار مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. استناد و ذكر منابع‌ مورد استفاده‌ علاوه‌بر ارج‌ نهادن‌ به‌ آثار دیگران‌، باعث‌ افزایش‌ اعتبار و ارزش‌ اثر خواهد شد.
14. انتخاب‌ مجله‌ مناسب‌ و ارسال‌ مقاله‌ برای‌ چاپ‌ و انتشار آن‌ (فتاحی‌، 1384).
توجه‌ به‌ سابقه‌، درجه‌ اعتبار ( علمی‌- پژوهشی‌، ترویجی‌ و...) و خط‌مشی‌ مجله‌ (گرایش‌ موضوعی‌)، مدت‌ زمان‌ انتظار برای‌ چاپ‌ مقاله‌، از نكاتی‌ است‌ كه‌ هنگام‌ انتخاب‌ مجله‌ باید مد نظر گرفته‌ شود.

معیارهای‌ كنترل‌ طرح‌ و ساختار اولیه‌ مقاله‌
اگر بخواهیم‌ بر اساس‌ پژوهشی‌ كه‌ در حوزه‌ موضوعی‌ مورد علاقه‌ خود انجام‌ داده‌ایم‌، مقاله‌ بنویسیم‌، می‌توانیم‌ با طرح‌ چند سؤال‌ به‌ ارزیابی‌ طرح‌ و ساختار اولیه‌ مقاله‌ بپردازیم‌.
- دلیل‌ انجام‌ تحقیق‌ چه‌ بود؟
- چه‌ فرضیه‌هایی‌ مورد آزمایش‌ قرار گرفتند و چه‌ نتایجی‌ به‌دست‌ آمد؟
- چه‌ روش‌هایی‌ مورد استفاده‌ قرار گرفت‌ و اطلاعات‌ چگونه‌ جمع‌آوری‌ شد؟
- چه‌ پیشنهادهایی‌ برای‌ انجام‌ این‌گونه‌ پژوهش‌ها در آینده‌ وجود دارد؟
همانطور كه‌ می‌دانیم‌ هر نویسنده‌ای‌ به‌ قصد چاپ‌ و نشر مقاله‌اش‌ در مجلات‌ معتبر دست‌ به‌ قلم‌ برده‌ و مطلبی‌ را می‌نویسد. از طرف‌ دیگر می‌دانیم‌ كه‌ هر مجله‌ای‌ با توجه‌ به‌ خط‌مشی‌ خود، كیفیت‌ و محتوای‌ مقالات‌ دریافت‌ شده‌ را مورد بررسی‌ و ارزشیابی‌ قرار می‌دهد. بنابراین‌ بهتر است‌ پرسش‌هایی‌ كه‌ از طرف‌ داوران‌ مجله‌ برای‌ ارزیابی‌ مقاله‌ مطرح‌ می‌شوند، پیشاپیش‌ از سوی‌ نویسنده‌ مطرح‌ و به‌ آنها پاسخ‌ مناسب‌ داده‌ شود. این‌ روش‌ علاوه‌ بر صیقل‌ خوردن‌ مقاله‌ باعث‌ می‌شود تا نارسایی‌های‌ احتمالی‌ آن‌ برطرف‌ شده‌ و از استحكام‌ لازم‌ برخوردار گردد.

كلام‌ آخر
برای‌ نوشتن‌ باید از همین‌ امروز شروع‌ كرد. بنویسید، بنویسید، اصلاح‌ كنید و باز بنویسید و اصلاح‌ كنید تا ترس‌ از نوشتن‌ را از بین‌ برده‌ و به‌ مرحله‌ ورزیدگی‌ برسید. هیچ‌وقت‌ انتظار نداشته‌ باشید كه‌ بدون‌ تمرین‌ عملی‌، اولین‌ نوشته‌ شما بی‌عیب‌ و نقص‌ از كار درآید و مطمئن‌ باشید نویسندگان‌ سرشناسی‌ كه‌ امروز با آثار ارزشمند آنها آشنا هستیم‌ نیز این‌ مراحل‌ را گام‌ به‌ گام‌ سپری‌ كرده‌اند. بنابراین‌ اگر می‌خواهید در این‌ راه‌ موفقیتی‌ كسب‌ نمایید، بدون‌ هیچ‌ وقفه‌ و تردیدی‌ از همین‌ حالا قلم‌ را بردارید و شروع‌ به‌ نوشتن‌ كنید. سخن‌ آخر اینكه‌ بنویسید، بنویسید، اصلاح‌ كنید و باز بنویسید.

فهرست‌ مآخذ
1. ابوالحسنی‌، محسن‌. چگونه‌ مقاله‌ علمی‌ بنویسیم‌ و آن‌ را به‌ چاپ‌ برسانیم‌. تهران‌: انستیتو پاستور ایران‌، 1381.
2. حرّی‌، عباس‌. آیین‌ نگارش‌ علمی‌. تهران‌: هیأت‌ امنای‌ كتابخانه‌های‌ عمومی‌ كشور، دبیرخانه‌، 1380.
3. فتاحی‌، رحمت‌الله‌. كارگاه‌ شیوه‌ نگارش‌ مقاله‌ تحقیقی‌. به‌ همت‌ انجمن‌ كتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌، 29 اردیبهشت‌ 1384.
4. نشاط‌، نرگس‌. چكیده‌ و چكیده‌نویسی‌. دایره‌المعارف‌ كتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌. ج‌ 1، ص‌ 721.

 



New Page 5

 

Google


Design by : Ahad Shahbazian  
mouse code|mouse code